dinsdag 14 januari 2014

Een moeizame start!

Nieuw jaar , nieuwe ambities ...
Maar niet hier, zo blijkt. Nieuwjaar werd een rustdag in plaats van een conditietestje.
En zo zijn we nog steeds aan het kwakkelen in januari. Met nog maar 141km op de teller zijn we zwak begonnen en nu dreigt een bronchitis verder roet in het eten te gooien.

Verder slaat de twijfel toe, koop ik een nieuwe fiets en zo ja welke.
Een nieuwe koersfiets staat al lang op het verlanglijstje. Na 12 jaar dienst mag dat wel.
Een nieuwe mountainbike is misschien meer nodig, maar is het verlangen naar de mountainbike wel groot genoeg in het platte Lebbeke? Een velomobiel een pak geld voor een fiets die ik eigenlijk moeilijk kan stallen en pak geld voor een fiets waar ik nog niet van kan inschatten of deze te gebruiken is in Woon-werk-verkeer.

Koersfiets (2500 €) enkel weekends. Reden gewicht en vernieuwing.
- Weeg zelf een pak teveel momenteel
- Elektronisch schakelen nog te duur (jaartje extra wachten zou opportuun zijn)


+ heb al nieuwe koersschoenen van 250 euro (NW extreme 3V)
+ kijk er al lang naar uit.

Mountainbike (?€) Reden 29 inch is een duidelijke vooruitgang.
 - laatste maanden al een aantal vernieuwingen gedaan aan huidige mountainbike (nieuwe wielen)
 - blijf mijn oude gebruiken voor woonwerkverkeer
 - ook voorvering is aan vervanging toe van huidige bike  
 - ook nieuwe bandencollectie


+ schijfremmen een must 
+  29 inch geeft een snellere fiets.

Velomobiel Reden snel, droog woonwerkverkeer
- Prijs
- Draaicirkel en beperkt wendbaar in een stad als Brussel.
- als er een velomobiel komt, worden de andere fietsen niet vervangen
- transport of hobby => dure hobby voor enkele zondagsritjes per jaar.


+ een leuke beleving , maar is het een attractie of een nieuwe manier van fietsen voor mij

1 opmerking:

  1. Tja, wat is wijsheid? Ik weet het ook niet Joachim, ieder moet zijn keuzes zelf maken.
    Mijn laatste koersfiets is gekocht in 2011, een Scott carbon met Sram Red, en die kwam op € 5000,--. Vanaf 2010 heb ik zoveel mogelijk woon-werk gefietst met een Trek XO 1, een cyclocrosser, wat dezelfde nadelen had bij regen en gladheid. Sinds de velomobiel er is word er behoorlijk meer gefietst dan vooraf, ik heb nu jaarlijks zeker 5000 km meer sinds de velomobiel in gebruik is. Alle woon-werk verkeer gaat zowat met de velomobiel, de jaarkilometers voor 2013 kwamen boven de 10000, de koersfiets bleef hangen op net iets boven de 3000. Dat geeft goed aan welk een goede investering een velomobiel is voor een fietsliefhebber!
    Ik weet het het is een pak geld om in 1 keer uit te geven voor jezelf, maar ik heb in elk geval spijt dat ik het niet jaren eerder geweten heb, want dan had ik al veel langer met de velomobiel rondgereden!
    Succes met je beslissing!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen